9 Mart 2017

KEFİR TARİFİ (+6 AY)

İtiraf etmek gerekirse kefir benim alışkın olduğum bir lezzet değildi. İsmini bile 10 yıl kadar önce öğrenmiştim. Tadına ilk baktığımda da beğenmediğimden "kefir" serüvenimi kendimce noktalamıştım. 
Ancak, tüm yararlı noktalamalarda olduğu gibi çocuktan sonra geri döndüm. Ona -hamilelik sürecimden beri- sağlıklı olan her şeyi denetmek ve yedirmek için elimden geleni yapıyorum. 

Sevdiğim bir arkadaşım da bana doğal mı doğal kefir taneleri getirince gönül rahatlığıyla mayalayabildim. 


Her ne kadar kefir herkesin damak tadına uymasa da -diğer mayalı ürünler gibi- kefirin faydaları da saymakla bitmiyor. Kefirin tüm faydalarını yazmaya kalksam yazı dizisi oluşturmam gerekeceğinden ben özet olarak en önemli özelliğinin "içerdiği probiyotik mikroorganizma sayısı" olduğuna değinip yapılışını ve kendimce püf noktalarını anlatmaya çalışacağım. 

Kefiri olduğu gibi içirdiğimde beğenmeyen oğluma nasıl sevdirdiğimi de yazının sonuna ekleyeceğim. Siz de kefir sevmeyen çocuklar için deneyebilirsiniz. 
Sevmezse vazgeçmeyin, belli aralıklarla tekrar deneyin veya farklı şekillerde sunmaya çalışın. Hiç olmadı tariflerinize ekleyin ki bu gıdadan mahrum kalmasınlar. 

MALZEMELER:
+ Kefir mayası / Kefir tanecikleri: Yaklaşık 1 kaşık 
+ Tercihen güvenilir açık inek sütü yoksa günlük pastörize süt; son çare -tercih etmemekle birlikte- uzun ömürlü süt: Yaklaşık Yarım-Bir litre

Miktarlar çok keskin değil, elinizdeki miktarlarla da deneme yapabilirsiniz. 

Ben bir bardak sütle bile mayalayabiliyorum. Bu yüzden güzel sütünüz kaldıysa az miktarda da olsa kefire dönüştürerek değerlendirebilirsiniz. 

kefir tanecikleri
Meşhur Kefir Mayası (Kefir Tanecikleri)

❗ Başlamadan önce dikkat etmemiz gereken noktalar:

Kefir mayasının metal ile kesinlikle temas etmemesi gerekiyor. 
Üzerlerinde bulunan ve mikroorganizmaların oluşturduğu özel bir zar olan kefiran'ın zarar görmemesi için kefir tanecikleri, fiziksel olarak zorlanmamalı: Sıkılmamalı, kesilmemelidir, metal ile temas ettirilmemelidir. 

YAPILIŞI:

fotoğraflı kefir tarifi
• Süt ve kefir mayası tercihen oda sıcaklığına yakın olmalıdır. Ne kadar ılık olursa maya o kadar iyi tutacaktır (ancak ben soğuğa yakın bir sıcaklıkta da denedim, maya için beklettiğiniz ortam ılıksa bu şekilde de tutuyor). 

• Mayalayacağınız cam kavanoza (veya uygun başka bir cam kaba) kefir tanelerini koyup üzerine sütü ilave ediyoruz. 
• Kavanozun ağzını streç filmle kapatıp üzerine küçük delikler açıyoruz.
• Oda sıcaklığı veya tercihen ılık ortamda, kesinlikle ışık görmeyecek bir yerde az 24 saat bekletiyoruz (ben gevşek olacak şekilde bir örtüyle de sarıyorum). 

evde kefir tarifi

• Yaklaşık 24 saat sonra kefir oluşuyor. Kefirin oluştuğunu görüntüsünden anlayabilirsiniz: mayalanmış yoğurt veya labne peyniri gibi bir görüntü elde edeceksiniz, süt halinden çıkacak (Süt iyiyse maya daha katı oluyor).

• Daha ekşi bir kefir tercih ediyorsanız bekleme süresini uzatabilirsiniz. 
• Kefir oluştuğunda kavanozu açıp metal olmayan bir süzgeçle, kefiri aktarmak istediğimiz kaba süzüyoruz. 
• Süzgecin üzerinde kalan kefir taneciklerini kesinlikle atmıyoruz, tekrar kullanacağız.
• Süzülen kefiri buzdolabına kaldırıp afiyetle tüketiyoruz.


Süzgecin üzerinde kalan kefir tanelerini için birkaç seçeneğiniz var:

• Kısa süre içinde mayayı tekrarlayacaksınız cam bir kapta -kabın tamamı dolacak şekilde- süt içinde buzdolabında bekletebilirsiniz (bu süreyi 10 günden fazla tutarsanız tanecikler bozulabilir).
• Kısa sürede kullanmak istemiyorsanız süzgeçteyken üzerinde su geçirerek durulayıp yine su içinde bir cam kapta buzdolabında veya buzlukta saklayabilirsiniz (bu süreyi de fazla uzatmanız tanecikleri bozacaktır, ancak dolabınızın özelliğine göre kesin bir süre veremiyorum). 

KEFİRİN TADI NASILDIR?
Kefir tam anlamıyla yoğurt ile peynir arasında bir lezzete sahip. İlk denediğinizde damak tadınıza farklı gelme sebebi bu. Klasik yoğurda göre biraz tatlı kaçıyor. 
Ancak alıştıktan sonra vazgeçemeyenler çok. 

Miniklerimizi de kefire alıştırmak gerekiyor, bu faydalı gıdadan mahrum kalmayıp kendi hayatlarına da sokmaları için.

İçmezse veya siz de içmezseniz bile tariflerinize peynir altı suyu gibi şifa olarak katabilirsiniz (peynir altı suyu ile ilgili yayın için tıklayabilirsiniz).

SEVMEYENE KEFİR NASIL İÇİRİLİR?
Kefirin doğal halini beğenmezseniz farklı şekilde tüketebilirsiniz. 

👉 Kefirden ayran yaptığınızda hazır ayranlara benzer bir tat elde ediyorsunuz. İçine tuz ekleyip güzelce çalkalayıp ince bir süzgeçten süzdüm. Bu şekilde çok lezzetli oluyor (tavsiye ederim). Kefir olduğu anlaşılmıyor.
Ev yoğurduyla yapılan ekşi ayranları sevmiyorsanız bir de kefirden ayran yapmayı deneyebilirsiniz.
Ben, iştahsız oğluma kefiri ayran şeklinde içirebildim! 

👉 Bunun dışında, içerisine bal, meyve, meyve suyu gibi ilave tatlar katabilirsiniz.

👉 Eğer seviyorsa yoğurt veya ayran ile rahatça karıştırabilirsiniz.

👉 Yoğurt çorbası seviyorsa yoğurt yerine veya yoğurda ilave kefir kullanabilirsiniz.

İlave Not:
• Kefir tanecikleri mayalandıkça artar. Doğal bir maya elde ettiyseniz ziyan olmaması adına fazla gelen miktarı su dolu küçük kavanozlarda dondurabilirsiniz. 
Emin olun, kefir mayanız olduğunu söylediğinizde isteyen çok olacaktır.


Afiyet olsun!
Dağınık Anne

Her şeye ilgisi olan uykusuz, vakitsiz, dağınık bir kadın, 2014'ten beri de uykusuz bir ufaklığın annesi.
Blog onun terapisi, yemek kitabı, kütüphanesi, hayattan kareleri... İmla takıntılı, detaycı, teknoloji ve bulmaca meraklısı, yorumları blogunun baş tacı, kırmızı delisi, Sherlock ve Iron Man hayranı bir sağlık çalışanı. Sağ ve sol beyni eşit çalışan canlı bir savaş alanı. Seven, isteyen herkese blog yazmayı tavsiye eder. İlgi duyan herkesi de bekler!
Dağınık Anne: Yazıldığı gibi okunur... Okunduğu gibi anlaşılır...

BU YAZILAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

42 yorum:

  1. Bu ara ben de hazırlamak istiyorum. Mayasını aradım bulamadım. Hazır satılanlar vardı meyveli olanlar onları da hiç beğenmedim. Yine peşine düşeyim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de arkadaşımdan bulur bulmaz başladım Gökçe :) Kaynağı bir bulursan çabuk çoğaldığı için devamı da gelir ;) Teşekkürler

      Sil
  2. Süper olmuş bu tarih.. O değilde ben kefiri öğreneli 3 sene fln oldu :p

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok yeni sayılmam o zaman Esracım teşekkürler moral ve yorum için :D

      Sil
  3. Hiç benlik bir lezzet değil fakat çok sağlıklıymış evde yapmak lazım teşekkürler tarif için 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de tattığımda beğenmeyip bırakmıştım Didem, fakat tatlısına denk gelirsen ayran şeklinde harika oluyor. Hazır ayranlar gibi tadı yadırgamazsın :)

      Sil
  4. İlk keşfeden eşim oldu. MArketten hazır alıyordu tattığım zaman bunu nasıl içtiğine anlam verememiştim. Daha sonra elime mayası geçti ve kendim yapmaya başladım tadı hazır aldığımızdan çok daha güzeldi. Yıllardır kefir mayalıyorum. Ve kızlarıma da içiriyorum. Reddettikleri zaman ayranlarına karıştırıyorum. Poğama kekime içine süt yoğurt konan tüm tariflerime ekliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harikasın Küçük Mucizelerim! Eline sağlık ve şifa olsun güzelliklere! Ben de her içtiğinde mutlu oluyorum çünkü az bir miktarı bile hem bağışıklık hem diğer faydaları için yetiyor <3
      Teşekkür ederim yorumun için :)

      Sil
  5. Ortalama 1 hafta sonra kefir tadimina geçeceğiz blw de nede güzel zamanda paylastiniz çok teşekkür ederimm elinize saglik ☺

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah sever Eylül Annesi <3
      Umarım faydası olur yayının. Şifa olsun güzelliğe :) Yorum için teşekkür ederim

      Sil
  6. Kefirle tanışalı aşağı yukarı 10-15 yıl kadar oldu. İlk tattığımda sürekli almış sonra bırakıp yıllarca içmemiştim. Son yıllarda ise sadece yaz aylarında soğuk olarak tüketebiliyorum. Çocuğuma sade yada meyveli içirmem mümkün olmadı.
    Yaz geliyor. Eminönü'de kefir mayasının satıldığını duymuştum. Maya alıp bende evde yapabilirim. Mayanın metale teması ve mayayı saklama konusu oldukça ilginçmiş.
    Verdiğin bilgiler çok değerli Dağınık, uzunca bir süredir üzerinde çalıştığını tahmin ettigim bu postunda çok emek var. Paylaştığın için teşekkür ediyorum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim dikkatli arkadaşım :) Hiç şaşırtmıyor güzel yorumların, çok teşekkür ederim!
      Ben de bir tek ayran olarak süzüp içirebildim sevmemişti tekrar tekrar farklı denedim. Evet detayı çok, ben bildiklerimi ve tecrübe ettiklerimi paylaşmaya çalıştım anca :)
      Zülalcim, maya arttığında sana da gönderebilirim? Konuşalım olur mu?

      Sil
  7. Ay benim kizimin sevdigi hic bir yiyecek yokki 😃 göbegm catliyo artk.ne yapsam diye 😃 bunuda sevmez kesin cadiiiiiiii 😃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sorma Prenses benimki de iştahsızlıkta sınır tanımıyor zaten görmüşsün yayınlarda da :) Kefiri tabi ki içtiğinde sevmedi ama ayran olarak süzüyorum ve içiyor. Eğer tadı keskin veya ekşimsi ise yoğurt ayranıyla karıştırıyorum. Çok şükür içirebildim! Sen de dene istersen?

      Sil
  8. çok faydalı bir yazı olmuş direk yeni dogan bebeğ olan arkadaşıma linkini gönderdim faydalansın istedim :) bu arada seni takibe aldım canım bana da bekliyorum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok sevindim Mona :) İnşallah faydası olur, şifa olsun! Çok teşekkür ederim.
      Ben seni takip ettiğimi düşünüyordum meğer google plus üzerinden takipteymişim. Hemen ekledim, ziyaretine de geleceğim ;)

      Sil
  9. En son kefir maceramı biliyorsun ruh ikizim 😂😂😂
    Vereceğin maya ile denemek için sabırsızlanıyorum ayrıca kefir severim, bağışıklığı için ideal içecek 😉
    Yayın yine çok titiz ve en ince ayrıntısına kadar yazmışsın, buna alternatifler de eklenince mis mis, emeğine, kalemine sağlık 😉
    Afiyet, şifa olsun size, öpüyorum çok 😚😚😚

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haha biliyorum ruh ikizim :D Ama senin suçun değildi, artık temelli döndün diye düşünüyorum. Malum Michael Ende kitabın için nasılsa buluşacağız, kitabın yanında bir de maya gelecek kesin ;)))
      Asıl senin eline sağlık güzel söz dolu yorumun ve paylaşımların için <3 Yayını da ilk okuyan sensin yine ;)
      Hepsine şifa olsun inşallah <3
      Ben daha da çok öpüyorum!

      Sil
    2. Evet evet buluşalım artık =))
      Şifa olsun tez vakit sana!
      Ben de öpüyorum mis mis ;)

      Sil
  10. Güya ben dw yapacağım ama ihmal ediyorum. afiyet olsun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında maya kısmı en kolayı, mayalandıktan sonra süzmek en uğraştırıcı kısım ;) Mayaya bıraktığında başlatmış olursun emirvaki olur Saadet Uslu :) teşekkür ederim yorumun için

      Sil
  11. Blogunuzu izlemeye aldım sizide bloguma beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz, ben sizin profilinizden blogunuza ulaşamadım :( Hangout'tan da yazdım size, adresinizi bana iletir misiniz?

      Sil
  12. İzmire dönüyorum bu hafta benim kefir mayam Diyarbakira gelecegime yakin öldü maalesef arkadastan alıp devam edecegim cok seviyorum.Ellerine saglik canim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Vee işte süt ve maya söz konusu olduğunda beklediğim duayen isim Hatice Hnmcım :))) Merakla güzel tavsiyelerinizi bekliyordum :)
      Sizin bu ara yolculuklar arttı. Buzluğa atmak lazım sanırım :) Şimdiden elinize sağlık <3 Çok teşekkür ederim

      Sil
  13. kefir ben ayran gibi içiyom hep ya bikaç marka var galiba ülke/eker filan pek severims :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Biz de ayran şeklinde tüketiyoruz Deepcim :) Hazır almadım henüz, umarım almak zorunda kalmadan böyle gider :) teşekkürler enerjin için

      Sil
  14. Burada bulamadim. Almanca adi baska mi onu arastirayim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen her şekilde bulursun Deryacım sana güveniyorum ;) Uçup kaçmadıkça şansı yok ;)

      Sil
  15. Ne güzel ne faydalı bilgiler bunlar Dağınığım emeğine sağlık 😊. Bende çok istiyorum kefir mayalamayı. Bizimkilere bunu anca çaktırmadan ayran niyetine içiririm sanırım 😀. Ama bu kefir taneciklerini nereden bulabilirim hiçbir fikrim yok. Mandıralarda bulabilirmiyim ki acaba? Bi araştırayım. Çok teşekkürler bu güzel paylaşım için sevgilerimle 😙😙❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zehram! İşte ben de çaktırmadan o şekilde içiriyorum :D İsmini telafuz etmeden ;)
      Sen çevrene bir sor, bazen tahmin etmediğin yerlerde çıkıyor. Çabuk da arttığı için paylaşım rahat oluyor. Bulamazsan ben arttığında sana da gönderirim canım arkadaşım sen yeter ki iste <3

      Sil
  16. Canımcım doğal olan gıdalardan (denemediğim tek şey kefir) öyle bir anlatmışsın ki hemen denemek istedim. Ufak ayrıntıları bike arkam alan harika olmuş ç0nkü ben böyle ilk yaptığım şeylerde çok ayrıntı bekliyorum tariften. Benim çocuklar yoğurt süt v.s çok seviyorlar ama bu kefir konusunda bilemiyorum tepkileri ne olur.
    Bir araştırayım mayayı nereden bulabilirim çevremde vardır belki de. Tarif için teşekkürler canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim güncem! Evet çevrende varsa azıcık bile tanelerinden verseler yapa yapa artırabilirsin hemen ürüyorlar.
      Şifa niyetine içir ufaklıklara ;))

      Sil
  17. Eşimin alerjik astımı olduğu için mutlaka her sabah kahvaltıda içiyor. Bağışıklık sistemi için bire bir. Ben de kendim mayalıyorum evde. Sevgiler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Harikasın Nilüfercim :)
      Sen neler neler yapıyorsun şaşıyorum gerçekten :)
      Yorumun için teşekkür çok teşekkür ederim!
      Sevgiler

      Sil
  18. Çok faydalı bir tarif, emeğinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  19. Biz uşaq ikən kreşde içirirdilər bizə kefiri. Amma dadı heç yadımda qalmayıb nədənsə. Hazırlayıb uşaqlarıma içirməyi çox istəyərdim. Kefirin mayasını da evdə hazırlamaq olurmu ki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Sevgili Umman,
      Geç dönüşüm için kusura bakma lütfen.
      Maalesef evde hazırlanabilir mi bilmiyorum. Ancak çevrende yapan biri varsa birkaç tane bile varsa evde artırabilirsin.
      Biz ayran olarak çok rahat tüketiyoruz. Sevmese de normal ayranla karıştırınca anlaşılmıyor ;) Ben şifa niyetine içiriyorum.
      Çok teşekkür ederim yorumun için
      Sevgiler

      Sil
  20. sütlaç18:37

    ben kefir danesi bulamadım uzun zamandır ,toz mayalar için ne düşünüyorsunuz ? toz maya ile bu tarifi uyguluyabilir miyim acaba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bu yorumunuz yanıtsız kalmış.
      Kefir tanesi çok hızlı çoğalır, keşke çevrenizde bulma şansınız olsa.
      Yine de bulamazsanız bana mail atabilirsiniz
      daginikanne@gmail.com

      Sil
  21. verdiğiniz bu yararlı bilgiler için çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumunuz için ben teşekkür ederim :)

      Sil

Yorumlarınız benim için çok önemli! Olumlu olumsuz fark etmez, düşüncenizi paylaşır mısınız?
(Lütfen link bırakmayınız, link olan yorumları silmek zorunda kalıyorum. Anlayışınız için teşekkür ederim)

Blogger tarafından desteklenmektedir.